هم اکنون با ECB تماس بگیرید

نشانی دفتر کارگزاران تجارت الکترونیک ایران
تهران، تخت طاووس (مطهری)، جنب مدرس، شماره ۲۶۸،‌ واحد ۴
همیشه در دسترس شما هستیم
[email protected]
 

اخبار و مقالات تخصصی طراحی وب‌سایت، اپلیکیشن و SEO

در این صفحه مقالات علمی معتبری که درباره نکات طراحی وب‌سایت، اپلکیشن و SEO و نحوه نگهداری از آن‌ها است را ملاحظه می‌نمایید.
17فروردین

ویروس کرونا چگونه می‌تواند بر بازاریابی دیجیتال و صنعت تجارت الکترونیکی تأثیر بگذارد؟

این روزها همه جهان از شیوع ویروس کرونا وحشت دارند. بیش از ۱۸۸ کشور به ویروس Covid-19 آلوده شده‌اند و با گذشت هر روز به طرز چشمگیری بر زندگی بشر و اقتصاد جهانی تاثیر مخربی داشته است زیرا کشورها برای نجات مردم از همه‌گیری مجبورند فعالیت‌های شهرها و کشورها را تعطیل کنند.

اقتصادهای پیشرو در جهان در حال زیان‌دهی هستند. زیرا تقریباً دو ماه است که این مشاغل تعطیل شده‌اند. صنایع بسیاری مانند کارگاه‌های تولیدی، کسب و کارهای کوچک و خرده فروشی، داروسازی و موارد دیگر وجود دارند که کار روزانه و فعالیت آن‌ها تنها با حضور فیزیکی کارمندان انجام می‌شود. در این شرایط این صنایع قادر به فعالیت نیستند.

در مقایسه با چنین صنایعی، مشاغل آنلاین مانند شرکت‌های بازاریابی دیجیتال، طراحان وب‌سایت و اپلیکیشن، مشاغل تجارت الکترونیکی، ارائه دهندگان خدمات فناوری و غیره، نیازی به تعطیل کردن کامل فعالیت خود ندارند. آنها به کارمندان این امکان را می‌دهند تا عملاً از مکان‌های دور از محیط فیزیکی شرکت، کار کنند زیرا بیشتر عملیات را از طریق اتصال به اینترنت انجام می‌دهند.

البته، این بدان معنا نیست که مشاغل دیجیتال تحت تأثیر این بحران قرار نمی‌گیرند. بیایید به چالش‌های پیش روی شرکت‌های فناوری‌ اطلاعات و بازاریابی دیجیتال و تجارت الکترونیکی در این اپیدمی گسترده بپردازیم.

لغو کنفرانس‌ها و رویدادهای بازاریابی دیجیتال

با توجه به اپیدمی ویوس کرونا، همه رویدادهای مهم بازاریابی در سراسر جهان لغو شده است. از جمله می‌توان به اجلاس جهانی بازاریابی فیس بوک و کنگره جهانی موبایل (MWC) بارسلونا و موارد دیگر اشاره کرد که به دلیل ایجاد اجتماع و سرایت ویروس از برگذاری این رویدادها منع شده‌اند.

شرکت کنندگان برای شرکت در چنین رویدادهایی در این مقیاس بزرگ، هزینه‌های قابل توجهی را متحمل می‌شوند، زیرا برای حضور باید از قبل ثبت نام کنند. نه تنها شرکت‌کنندگان، بلکه برگزارکنندگان رویداد نیز فرصت‌های زیادی را برای انجام معاملات احتمالی با اعلام محصولات اساسی با صرف هزینه‌های سنگین از دست داده‌اند. با لغو رویدادهای بزرگ، سازمان دهندگان نمی‌توانند پول‌های هزینه شده را پس بگیرند و این زیان‌های سنگینی ایجاد می‌کند.

تنها راه‌کار باقی‌مانده برای جلوگیری از وقوع چنین زیان‌های سنگینی، برگزاری آنلاین رویدادها است. به طوری که با ضبط برنامه‌های خود، آن را در زمان مقرر به صورت آنلاین یا آفلاین برای بینندگان و مخاطبان خود پخش کنند. البته، عناصر زنده و فیزیکی در جریان ویدئو حذف می‌شوند ولی انجام چنین کاری عملی است.

البته که این روش به هیچ وجه راهی بهتر از برگزاری کنفرانس‌ها یا رویدادهای زنده و فیزیکی نیست، با این حال این یک روش موفقیت‌آمیز برای برگزارکنندگان و هم شرکت کنندگان است تا در مورد آخرین به روزرسانی‌های بازاریابی دیجیتال اطلاعات و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند و دانش کسب کنند.

قطع زنجیره‌های فیزیکی عرضه محصولات در بازار و افزایش فروش آنلاین محصولات

زنجیره تأمین کالا به دلیل توقف یا کاهش فعالیت شرکت‌های پخش و حمل و نقل و بنکداران و بازاریابان، به دلیل گسترش و اپیدمی ویروس کرونا در سراسر جهان مختل شده است. بازاریابان تحلیل کرده‌اند که در این شرایط تعداد بیشتری از افراد به صورت آنلاین خرید می‌کنند زیرا نمی‌توانند برای ضروریات اساسی به فروشگاه بروند و حتی در فروشگاه‌ها نیز کالا به همین دلیل کمیاب شده است.

در این شرایط رشد فروش آنلاین را شاهد هستیم و حتی مشاهده می‌شود که خریداران آنلاین در طول ساعات کاری روز روی سایت‌های فروش آنلاین مشغول خرید هستند که این اتفاقی غیر معمول است، زیرا خریداران معمولاً در ساعات غیر کاری خرید آنلاین انجام می‌دهند و در این زمان خرید نمی کنند.

علاوه بر این، فروشگاه‌های فیزیکی که دارای فروشگاه‌های آنلاین و تجارت الکترونیکی هستند، در شرایط تعطیلی بازار، فروش بیشتری را در گزارشات خود ثبت می‌کنند. مشاغلی که کار خود را توسعه داده بودند و از فروشگاه‌های آنلاین استفاده می‌کردند نیز تجربه مشابه فروشگاه‌های آنلاین بزرگ‌تر را داشتند البته نه به آن خوبی و نه به خوبی فروش فیزیکی ولی اگر اوضاع بدتر شود احتمال زیاد تاثیر بهتری بر کسب و کار آنلاین آ‌نها خواهد داشت.

برای مثال؛ در کشورهای آلوده به کرونا، مردم نمی‌توانند برای خرید مواد غذایی، سبزیجات، مواد شوینده و سایر ملزومات اساسی به آنجا بروند. در چنین شرایطی، آنها می‌توانند از برنامه‌های خرید آنلاین برای تهیه مواد غذایی و سبزیجات و تامین مایحتاج خود استفاده کنند. لذا کسب و کارهایی که فاقد چنین ابزاری هستند بیشترین زیان را می‌بینند و مشاهده می‌کنیم که این کسب و کارها در این شرایط به فکر راه‌اندازی وب‌سایت‌های فروشگاهی و کاربردی هستند

آیا متوجه رشد برنامه تحویل غذا و محصولات به روش آنلاین شده‌اید؟ اجازه دهید به شما بگویم که استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن‌های فروش آنلاین مواد غذایی، میوه و سبزیجات، مایحتاج سوپرمارکتی، کالا و محصولات ضروری و حتی پوشاک و عطر و غیره به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

در حوزه تجارت و فروش، جبهه مصرف کننده کاملاً و به سرعت به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کند که در آن مشتریان می‌توانند محصولی را مقایسه و با اطمینان انتخاب کنند، سفارش دهند و پرداخت کنند. با این حال، فروشندگان می‌توانند در این شرایط همه گیری ویروس، محصولات را به محل مشتریان تحویل دهند. شما نیز می‌توانید از این مقاله برای کسب و کار خود با دریافت مشاوره از کارگزاران تجارت الکترونیک ایران ایده‌هایی در مورد چگونگی بهبود فروش خود به روش تجارت الکترونیکی دریافت کنید و کسب و کار خود را توسعه دهید.

البته به دلیل تعطیل شدن بیشتر اصناف به صورت بین المللی، زنجیره تأمین کالا در حال حاضر مختل شده است. بنابراین، تحویل به موقع محصول به دست خریداران آنلاین نیز یکی از بزرگترین نگرانی‌ها برای صنعت تجارت الکترونیکی در این زمان اپیدمی ویروس کرونا محسوب می‌شود.

درباره نویسنده

کارگزاران تجارت الکترونیک ایران

نام: کارگزاران تجارت الکترونیک ایران    |    ایمیل: [email protected]    |    بیوگرافی:

متولد ۱۳۵۷ شهر همدان، تحصیل در رشته ریاضی محض و دارای تخصص مدیریت شبکه که از سال ۱۳۷۸ خورشیدی در زمینه طراحی گرافیک، چاپ، تبلیغات و طراحی وب‌سایت و پورتال به صورت بین‌المللی فعالیت می‌کند. مدیرعامل شرکت آرمان هنر پارسه در سال ۱۳۸۴، مدیرعامل شرکت Yaghoubi Advertising LLC در دوبی امارات متحده عربی در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، مدیر عامل شرکت سهامی بازاریاب تجارت فردا در سال ۱۳۹۵ و پدید آورنده «کارگزاران تجارت الکترونیک ایران» و «فروشگاه چاپ» تا امروز. علاقه‌مند به موسیقی.

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید