تفاوت طراحی سایت توسط طراح با سایت‌سازها (Website Builder)
 

تفاوت طراحی سایت توسط طراح با سایت‌سازها (Website Builder)

اگر نام سایت‌سازها را شنیده‌ باشید حتما می‌دانید که ب‌سایت‌های بسیار سبک و ساده‌ای را تولید می‌کنند که ظاهر زیبا، استفاده آسان و قیمت پایین دارند. این چیز جذابی است که می‌بینید، ولی آیا مناسب است؟!
چهارشنبه، 21 مهر 1400 | Article Rating

طراحی سایت، نخستین گام در راه اندازی کسب و کار آنلاین است. چه بخواهید و چه نخواهید، اگر قصد ورود به تجارت الکترونیک و توسعه کسب و کار خود را دارید، باید وب سایت شخصی کسب و کار خود را داشته باشید. یعنی این وب سایت پاشنه آشیل کسب و کار شما خواهد بود و اگر در انتخاب آن دقت نکنید، روند رشد و فعالیت کسب و کار شما به شدت آسیب خواهد دید و از بازار رقابتی عقب خواهید افتاد. پس با وسواس و دقت زیاد باید انتخاب کنید که وب سایت شما از چه نوعی باید باشد که به خوبی پیشرفت کنید. در ادامه به تفاوت میان کسب و کار آنلاین با طراحی سایت توسط طراحان سایت یا خود شما و وب‌سایت‌هایی که با سایت سازها (Website Builder) تولید می‌شوند می‌پردازیم.

سایت ساز چیست؟

سایت ساز یک نرم افزار نوشته شده برای کپی یک سایت از پیش ساخته شده با امکانات و قالب مشخص است که آن را به دامنه مورد نظر متقاضی سایت متصل می‌کند و بر اساس فضایی که به او داده می‌شود، می‌تواند در چهار چوب امکاناتی که در اختیار دارد سایت خود را دریافت نموده و آن را ویرایش کند. در واقع سایت سازها با طراحی چندین قالب زیبا با امکانات مشخص ولی محدود همراه با ابزاری ساده برای ویرایش قسمت‌هایی از آن قالب، این اجازه و امکان را به مشتری می‌دهند که خیلی سریع یک سایت راه اندازی کند و یک قالب از میان طرح های منتشر شده انتخاب کرده و بعد با ابزارک‌های ویرایشی، عنوان و عکس و مطالب داخل آن سایت از قبل آماده شده را ویرایش کند.

مزایا و معایب سایت‌هایی که با سایت ساز طراحی می‌شوند چیست؟

مزایای استفاده از سایت ساز برای طراحی سایت:

سایت سازها برای بسیاری جذاب هستند. مزایای زیر را می‌توان برای استفاده از سایت سازها در نظر گرفت:

  • سایت های ایجاد شده توسط سایت سازها بسیار ارزان هستند.
  • ویرایش محتوای وب سایت های ساخته شده با سایت ساز بسیار ساده هستند.
  • به دلیل ساده بودن بسیار سریع و سبک بوده و سرعت باگذاری خوبی دارند.
  • برخی از سایت سازها از تنوع خوبی در قالب‌های آماده گرافیکی برخوردار هستند و قدرت انتخاب را کمی افزایش می‌دهند.
  • به دلیل ایجاد محدودیت در نحوه بارگذاری مطالب، از خراب کردن ساختار واکنشگرا (Responsive) سایت توسط کاربر جلوگیری می‌کنند.

معایب استفاده از سایت ساز برای طراحی سایت:

از قدیم گفتند که همه خوبی ها در یک جا جمع نیست همان طور که همه بدی ها در یک جا جمع نمی‌شود. طراحی وب سایت نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحی سایت‌هایی که با سایت ساز تولید می‌شوند معایبی دارند که باید حتما پیش از استفاده از این نوع سایت ها آن را در نظر بگیرید:

  • به دلیل آماده بودن قالب‌های این نوع سایت ها ساختار تمامی سایت‌هایی که توسط یک سایت‌ساز تولید می‌شود یکسان است و این امر موجب می‌شود که سایت‌های مشابه بسیار زیاد شود و به شدت روی سئو SEO و پیشرفت سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  • از آنجایی که این نوع سایت‌ها با امکانات محدودی طراحی می‌شوند، رشد و توسعه سایت شما همیشه محدود به رشد و توسعه سایت سازی است که از آن استفاده می‌کنید. در واقع بلندپروازی را باید کنار بگذارید.
  • در صورتی که بخواهید کوچکترین امکانی که در ساختار و قالب سایت‌های تولید شده توس سایت سازها راکه مد نظر دارید به آن اضافه کنید، با محدودیت مواجه هستید و در اکثر موارد امکان چنین کاری را ندارید.
  • برای پیاده سازی نرم‌افزارهای جانبی مثل باشگاه مشتریان، اپلیکیشن، اتصال یه سیستم‌های مالی و انبار و CRM و... نصب و افزودن نرم‌افزارهای جانبی کاربردی آنلاین ERP و... حتی افزودن قابلیت‌ها و امکانات مورد نیاز سئو SEO سایت خود محدود هستید و امکان انجام آن را ندارید.
  • امکان جابجایی سایت خود را به سرورهای دیگر ندارید و باید در چهارچوب شرکت خدمات دهنده سایت خود عمل کنید.
  • در صورتی که سایت سازها امکاناتی را برای توسعه به شما بدهند هزینه های آن اگر گران تر از سایت‌های عادی نباشد، دست کمی از هزینه‌های طراحی سایت‌های استاندارد ندارد.

چه نوع سایتی را باید انتخاب کنم؟

شاید سایت سازها برای کسانی که هزینه راه اندازی یک سایت حرفه‌ای را ندارند ایده‌آل به نظر برسد. ولی محدودیت‌های بی شمار آن قطعا کسانی را که قبلا تجربه آن را داشتند آزاردهنده است تا جایی که می‌ةواند یک ایده خوب و موفق را نابود کند چون هر ایده و درخواست و نیازی معمولا توسط این نوع سایت‌ها غیر قابل اجرا خواهد بود و یا هزینه‌ای مبیشتر یا معادل توسعه یک سایت عادی را دارد. پس اگر به دنبال یک کار درست و اصولی هستید بدون شک روش طراحی سایت با استفاده از سایت‌سازها روش و ایده مناسبی نیست! 

اما تفاوت طراحی سایت توسط طراح با سایت‌سازها (Website Builder) در چیست؟ وقتی شما از یک پلتفرم آزاد استفاده می‌کنید نیز ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشید، ولی این محدودیت‌ها در مقایسه با محدودیت‌های سایت‌ساز مثل آزادی کامل است! با این حال یک مشاوره و نیازسنجی دقیق و صحیح پیش از طراحی سایت کمک شایانی به شما در انتخاب پلتفرم طراحی سایت می‌کند. عمده ترین تفاوت طراحی سایت مستقل، آزادی عمل شما در راه اندازی کسب و کار آنلاین شما همان طور که می‌خواهید است. شاید بگویید که قیمت نیز تفاوت عمده‌ای دارد! درست است قیمت نیز یکی دیگر تفاوت‌های آن است ولی نه تا امروز!

تفاوت طراحی سایت توسط طراح سایت در گذشته تا امروز

تا پیش از این طراحی یک سایت اختصاصی که توسط طراحان سایت انجام می‌شد از چند هفته تا چند ماه زمان می‌برد و هزینه‌هایی حدود ۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان در بر داشت. البته این شرایط تا امروز هم پا برجا است و همچنان چنین سایت‌هایی با کیفیت‌ها و امکانات مختلفی طراحی می‌شوند. ولی با پیشرفت فناوری، ابزارهایی برای ساده سازی طراحی سایت ایجاد شده که این اجازه را به طراحان سایت می‌دهد که به جای ساخت صفر تا صد یک سایت که زمان و هزینه زیادی دارد، کلیات و هسته مرکزی آن را همراه با ماژول‌ها و ابزارهایی درون آن آماده کنند و به محض درخواست مشتری آن را در اختیار متقاضی قرار دهند. سپس بر اساس آموزش‌ ساده طراحی سایت داده شده که در قالب متن و تصویر و ویدئو به خریدار سایت‌های اختصاصی داده می‌شود، این امکان و توانایی را به مالکان و مدیران سایت می‌دهد که خود سایت اختصاصی خود را باز طراحی و تغییر دهند. در نتیجه بدون این که هزینه‌های چند ده میلیونی یک سایت اختصاصی را بپردازید، با هزینه‌هایی مشابه هزینه‌های سایت‌هایی که با «سایت‌سازها» تولید می‌شوند می‌توانید یک سایت اختصاصی با امکانات غیر قابل مقایسه با سایت‌های سایت‌ساز به دست آورید! 

در حال حاضر شما می‌توانید یک سایت اختصاصی را با هزینه ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان سفارش دهید و یا با هزینه ماهانه ۱۹۵ هزار تومان، یا ۲۹۵ هزار تومان و یا ۳۹۵ هزار تومان در ماه همان سایت را در اختیار بگیرید! یعنی فقط با پرداخت یک صدم هزینه تولید یک سایت اختصاصی در ماه می‌توانید مالک یک سایت اختصاصی با امکانات فوق‌العاده و غیر قابل مقایسه با سایت‌های تولید شده توسط سایت سازها با هزینه‌ای حتی ارزان تر از آن شوید!

در حال حاضر چنین امکانی تنها توسط کارگزاران تجارت الکترونیک ایران ecb.ir در صفحه «طراحی سایت» در دسترس است.

 

تصاویر
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

همیشه اطلاعات خود را با  اخبار فناوری اطلاعات به روز نگه دارید...

امروزه به هر جا که نگاه می‌کنیم حضور پر رنگ فناوری اطلاعات و دانش انفورماتیک را حس می‌کنیم. حتی در کشورهای جهان سوم که در برخی از مناطق آن حتی آب آشامیدنی و بهداشت مناسب وجود ندارد، گوشی تلفن همراه و اینترنت وجود دارد! همین موضوع اهمیت طراحی وب‌سایت‌های پیشرفته و استفاده از سامانه‌های نرم‌افزاری کاربردی و یکپارچه تحت وب (ERP)، اپلیکیشن‌ها و... را بیش از پیش نمایان می‌کند.
اطلاع از آخرین اخبار و مقالات مرتبط با این حوزه، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی ما داشته باشد. این کار می‌تواند موجب پیشرو ماندن کسب و کار شما شود. از این رو، تلاش کرده‌ام علاوه بر افزودن بخش‌های آموزشی کاملا رایگان که در بسیاری از سایت‌های دیگر برای هر جلسه از آن صدها هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند، اطلاعات به روزی هم در حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی جمع آوری کرده و در این بخش منتشر کنم. امیدوارم از این اطلاعات برای رشد کسب و کار خود ایده‌های خوبی بگیرید و آن را به نحوی موثر در کار خود پیاده سازی کنید.

آرمین رحیمیان . بنیانگذار کارگزاران تجارت الکترونیک ایران

فناوری اطلاعاتآرمین رحیمیانکار تیمی

این صفحه را به دوستان خود معرفی کنید

با به اشتراک گذاری این صفحه، یک فرصت خوب به دوستان خود هدیه می‌دهید
Empty
Click + to add content