وب سایت بدون سئو (SEO) یک سایت مرده است!
 

وب سایت بدون سئو (SEO) یک سایت مرده است!

آیا می‌دانید داشتن یک وب سایت چه قدر اهمیت دارد؟ آیا می‌دانید داشتن یک وب سایت بدون سئو (SEO) کمترین اهمیتی ندارد؟ داشتن وب سایت بدون سئو مثل داشتن یک جنازه سنگین است. این مقاله را بخوانید!
یکشنبه، 09 آبان 1400 | Article Rating

چرا باید وب سایت داشته باشیم؟

طبق آمار جهانی حوزه دیجیتال در سال ۲۰۲۱، از میان ۷.۸۳ میلیارد نفر جمعیت ثبت شده، حدود ۴.۶۶ میلیارد نفر به اینترنت متصل هستند که ۴.۲ میلیارد نفر از آن‌ها علاوه بر جستجو در اینترنت در یک شبکه اجتماعی نیز فعال است. که این میزان ۷.۳٪ رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد و تقریبا دو برابر جمعیت سال ۲۰۱۶ است! در واقع هر کسب و کاری به طور بالقوه در جهان با ۴.۶۶ میلیارد مخاطب که می‌تواند آنها را جذب کند دسترسی دارد. به طور متوسط ۶ ساعت و ۵۴ دقیقه از وقت روزانه این جمعیت در سراسر جهان، در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌شود که ۳ ساعت و ۲۴ دقیقه از آن توسط گوشی تلفن همراه آنلاین بوده است. این تقریبا به این معنی است که به همان اندازه‌ای که در خواب هستیم در اینترنت نیز حضور داریم. جالب است بدانید اگر کل زمان صرف شده در اینترنت که مردم در سال ۲۰۲۰ صرف کرده‌اند را جمع بزنیم، زمانی معادل ۱.۳ میلیارد سال خواهد شد!

فیلیپینی‌ها و برزیلی‌ها با ۱۱ ساعت در روز بیشترین زمان حضور آنلاین در جهان را به خود اختصاص داده‌اند و ژاپنی‌ها با ۴ ساعت در روز کمترین زمان در روز را آنلاین هستند. میزان مشارکت زنان و مردان تقریبا مساوی است ولی زنان کمتر از ۵٪ بیش از مردان در اینترنت حضور دارند. ۵۶٪ بازدیدها با گوشی موبایل و ۴۲٪ با کامپیوتر بوده است.

آمار داده شده جدید ترین آمار منتشر شده توسط GWI می‌باشد که نشان می‌دهد دنیای بیداری ما انسان‌ها دقیقه به دو قسمت مساوی مجازی و واقعی تقسیم شده و این نشان دهنده فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در هر دو حالت است که اگر وب سایت نداشته باشید عملا نیمی از بازار و فعالیت‌های اجتماعی را از دست داده‌اید.

سئو (SEO) چیست؟

به مجموعه اقدامات دائمی و همیشگی همچون بهینه‌سازی محتوا و فنی و لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی که بر روی یک وب سایت انجام می‌شود تا آن را در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر ما که توسط کاربران گوگل انجام می‌شود به صفحه اول نتایج گوگل برساند سئو یا Search Engine Optimization گفته می‌شود.

چرا سئو (SEO) کردن وب سایت اهمیت دارد؟

مطابق آمار GWI دو سوم جمعیت حاضر در وب شروع کار خود را با جستجو در وب برای پیدا کردن موضوع یا محصول مورد نظر خود آغاز می‌کنند! در واقع یافتن اطلاعات، دلیل اصلی آنلاین شدن مردم است و کاربران اینترنت جهان می‌گویند که این انگیزه اصلی حضور آنها در اینترنت است. موتورهای جستجوی بخش مهمی از این ترکیب هستند، به طوری که ۹۸ درصد از پاسخ دهندگان می‌گویند که از یک موتور جستجو برای آغاز فعالیت در اینترنت استفاده می‌کنند. این در حالی است که حدود ۴۵ درصد از مردم در شبکه‌های اجتماعی اقدام به جستجو می‌کنند!

اگرچه گوگل اعداد و آمار دقیقی از میزان جستجو توسط مردم را به اشتراک نمی‌گذارد، ولی بر اساس گزارش وب‌سایت SEOTribunal، گوگل در سال ۲۰۱۹ به طور متوسط ۳.۸ میلیون جستجو در دقیقه در سراسر جهان انجام می‌دهد. این به ۲۲۸ میلیون جستجو در ساعت، ۵.۶ میلیارد جستجو در روز، یا ۲ تریلیون جستجو در سال می‌رسد! این تعداد بسیار زیادی برای جستجو مردم در اینترنت است! در واقع وب سایتی که نتواند بخش بسیار کوچکی از این آمار را به خود جذب کند وب سایت بدون سئو (SEO) محسوب می‌شود که درواقع یک وب سایت مرده است!

چند آمار خلاصه از جستجو در گوگل در سال ۲۰۲۱

  • گوگل در سال جاری ۶۲.۲ میلیارد بار بازدید شده است.
  • گوگل روزانه بیش از ۳.۸ میلیارد جستجو را پردازش می‌کند.
  • بیش از یک میلیارد سوال در گوگل لنز پرسیده شده است.
  • ۶۳ درصد از ترافیک جستجوی ارگانیک گوگل از دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود.
  • فیسبوک کلمه‌ای بود که بیشترین جستجو را در گوگل داشت.
  • ۸۴ درصد از کاربران بیش از ۳ بار در روز از Google استفاده می‌کنند.
  • نیمی از جستجوها در گوگل برای خرید محصول است و از جستجو در گوگل آغاز می‌شود.
  • ۹۰ درصد از کاربران روی اولین نتایج از اولین صفحه گوگل کلیک می‌کنند.
  • به طور میانگین ۲۳٪ کل بازدیدهای یک وب سایت از جستجوی ارگانیک گوگل آغاز می‌شود.

مطابق این آمار، به اهمیت وجود یک وب سایت تعاملی با مشتری و همچنین سئو کردن یک وب سایت تا چه اندازه می‌تواند کسب و کار شما را رونق دهد و شما را به اهداف‌تان برساند. باید بدانید که یک سایت بدون سئو مناسب برای ایجاد امکان دیده شدن در صفحه اول موتورهای جستجو عملا ارزش چندانی ندارد. البته رسیدن به صفحه نخست گوگل از میان میلیون‌ها وب سایت، کار راحتی نخواهد بود و نیاز به تلاش و برنامه ریزی دقیق دارد.

اطلاعات مهم درباره وضعیت جهان مجازی (اینترنت) که باید پیش از ورود به دنیای تجارت الکترونیک از آن اطلاع داشته باشید!

به من یاد بده! کاری ندارم که تو که هستی!

با بررسی عمیق‌تر فعالیت‌های جستجوی آنلاین، گزارش‌های سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که مردم بیشتر به دنبال جستجوی «چگونگی انجام کارها» در اینترنت هستند تا اطلاعاتی درباره برندها، محصولات یا خدمات خاص! که البته این خبر خوبی برای برندها و ارائه‌کنندگان محصولات و خدمات است!

این یافته برای بازاریابان اهمیت ویژه ای دارد، زیرا بینش‌های ارزشمندی را در مورد بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، به جای اینکه صرفاً به مردم بگویید که نام تجاری شما راه حل ایده آلی برای یک مشکل خاص است، یک ویدیوی "چگونه برند شما به نیاز پاسخ می‌دهد" ممکن است راه موثرتری برای جلب توجه آنها باشد! آموزش دادن به مردم که چگونه از محصولات و خدمات شما بهترین بهره را ببرند، راهی عالی برای افزودن ارزش متقابل، بهبود رضایت و به طور بالقوه افزایش ارتباط و یادآوری زمینه است. مردم نیز فعالانه درخواست این نوع محتوا را دارند.

پس علت تولید محتوای موثر نیاز مشتریان به آن است. وب سایت‌های بی محتوا کمترین ارزشی برای مخاطبین خود ندارند. هر چه محتوا موثر و جذاب باشد مخاطبین بیشتری پیدا خواهد کرد و بر اساس استراتژی فروش آن سایت فروشگاهی، مخاطبین شما پس از جذب توسط محتوای غنی، مسیر اعتماد و سپس خرید را در پیش خواهند گرفت. پس بیش از آن چه بر روی فروش محصول تمرکز کنید، بر روی ارائه راه‌کارهای خلاقانه و جذاب که با محصول شما قابل انجام است تمرکز کنید، چو صد آيد، نود هم پیش رو است! در نتیجه به صورت خودکار فروش نیز انجام می‌شود.

کدام شبکه‌های اجتماعی در جذب مخاطب، بهتر هستند؟

طبق آخرین آمار سال ۲۰۲۱ فیسبوک با ۲.۷۴ میلیارد مخاطب فعال با اختلاف در بالای جدول مخاطبین فعال شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. پس از آن یوتیوب با ۲.۲۹ میلیارد مخاطب فعال، واتس‌اپ ۲ میلیارد مخاطب، فیسبوک مسنجر با ۱.۳ میلیارد مخاطب، اینستاگرام و ویچت هر کدام با ۱.۲ میلیارد مخاطب، و سایر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مثل تیک‌تاک و کیو کیو، پین ترست، توییتر و ... هر کدام بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مخاطب دارند.

تقریبا ۹۸٪ جمعیت مخاطبین شبکه‌های اجتماعی در دو پلتفرم و ۹۵٪ در سه پلتفرم شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و بسیاری دیگر در بیش از سه پلتفرم حضور دارند. این بدان معنا نیست که بازاریابان باید تنها بر روی یک یا دو پلتفرم بزرگتر تمرکز کنند بلکه حداقل ۵ پلتفرم از ۲۰ پلتفرم دارای بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر را باید مورد هدف بازاریابی خود قرار دهند تا بتوانند علاوه بر جذب از طریق موتورهای جستجو، ورود وب سایت خود را افزایش دهند.

اهمیت درک رفتار کاربران به صورت منطقه‌ای و محلی در اینترنت

ممکن است اینترنت یک محیط واقعاً جهانی به نظر برسد، اما داده‌های گزارش‌های سال ۲۰۲۱ به وضوح نشان می‌دهد که رفتارها و ترجیحات مردم به طور قابل توجهی در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت است.

علاوه بر این، در حالی که بسیاری از پلتفرم‌ها در بین کاربران در سراسر جهان محبوب هستند، روش‌هایی که مردم از آن پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند اغلب بین مناطق جغرافیایی تفاوت معناداری دارد.

به این دلایل، بازاریابان باید برای درک تفاوت‌های ظریف مخاطبان خاص خود، زمان صرف کنند. به ویژه، بازاریابان جهانی باید از سرفصل‌های گزارش شده در رسانه های غربی فراتر بروند، زیرا روندها در این کشورها تنها نماینده بخش کوچکی از مخاطبان دیجیتال جهانی است.

برای مثال، آمار مخطاطبین اینترنت در ایالات متحده امریکا، کمتر از ۱ در ۱۵ است! یعنی فقط (۶.۴ درصد) از کاربران اینترنت جهان را تشکیل می‌دهد و یا کاربران در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا کمتر از ۱۰ درصد از کل جهان را تشکیل می‌دهند، در حالی که کاربران اینترنت در تمام ۶۰ اقتصاد "بسیار توسعه یافته" جهان کمتر از یک سوم از کل جمعیت متصل جهان را تشکیل می‌دهند! این نشان می‌دهد که اهداف و سیاست‌های یک سایت باید فراتر از آمار منطقه‌ای و محلی خود باشد و اگر مخاطب جهانی دارد باید تمامی مناطق هدف خود را به صورت مجزا بررسی و سیاست‌های منطقه‌ای جداگانه‌ای را برنامه ریزی کند.

برای مثال بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی مثل شرکت Canon در ژاپن، HP در امریکا و... وب‌سایت‌های اصلی خود را به عنوان یک وب‌سایت Global Hub تغییر شکل داده‌اند که هیچ اطلاعات مشخصی از محصولات در آن وجود ندارد و شما برای مشاهده محصول مورد نظر خود باید ابتدا منطقه جغرافیایی خود را انتخاب کنید و وب سایتی مطابق با آن منطقه برای شما باز می‌شود و محصولات مخصوص آن منطقه با زبان‌های محلی آن منطقه باز می‌شود. این وب‌سایت‌های پیشرو به درک کاملی از اهمیت این موضوع رسیده‌اند.

خواربار فروشی آنلاین و ظهور تجارت الکترونیک

در سطح جهانی، نزدیک به ۷۷ درصد از کاربران اینترنت ۱۶ تا ۶۴ ساله می‌گویند که هر ماه چیزی را آنلاین می‌خرند.

با این حال، داستان جالب‌تر در آنچه مردم در ماه‌های اخیر خریده‌اند نهفته است. این آمار تقریبا در تمام جهان مشابه است. وب سایت Statista گزارش می‌دهد که دسته مد و زیبایی بیشترین سهم از درآمد تجارت الکترونیک B2C جهانی را در سال 2020 به خود اختصاص داده است که بیش از ۶۶۵ میلیارد دلار بوده است. البته لازم به ذکر است که این اولین بار است که به دلیل شیوع بیماری و پاندمی کووید-۱۹ دسته سفر در صدر قرار نمی‌گیرد و نشان می‌دهد که ماه‌های اخیر چقدر برای برندهای مسافرتی و گردشگری دشوار بوده است. گروه سفر با بیش از ۵۰٪ سقوط فروش باز رقم قابل ملاحظه ۵۹۳ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است!

از سوی دیگر، بسیاری از دسته‌های دیگر به دلیل وجود همین پاندمی، شاهد رشد قوی در درآمدهای تجارت الکترونیک در سال 2020 بودند! غذا و مراقبت‌های شخصی سریع‌ترین گروه در حال رشد بود. قرنطینه‌های COVID-19 و اقدامات فاصله گذاری اجتماعی به عنوان یک کاتالیزور برای افزایش قابل توجه خرید آنلاین مواد غذایی عمل کرد و آن را به ۴۱۴ میلیارد دلار رساند.

دسته‌بندی لوازم الکترونیک، لوازم خانگی و مبلمان، و اسباب‌بازی به ترتیب ۵۰۲ میلیارد دلار، ۳۳۰ میلیارد دلار و ۵۲۵ میلیارد دلار بوده است. بازی‌های کامپیوتری ۱۳۶ میلیارد دلار و فروش موسیقی ۲۲ میلیارد دلار سهم داشت.

تسلط گوگل بر جهان دیجیتالی ما، البته کمی کمتر از قبل

شاید تعجب آور نباشد که بدانید گوگل تقریباً بر همه جنبه‌های دیجیتال تسلط کامل دارد، اما هنوز هم بررسی کردن موقعیت این شرکت جالب است.

بر اساس آخرین داده های ترافیک وب سایت Statcounter، امروزه بیش از ۷ گوشی تلفن همراه از هر ۱۰ گوشی، در سراسر جهان از سیستم عامل اندروید شرکت گوگل استفاده می‌کنند و بقیه متعلق به سایر OSها مثل Apple و KAI و Samsung و سایر OSها است. البته مطابق داده‌های شرکت Facebook این آمار برای اندروید به بالای ۸ گوشی از ۱۰ گوشی می‌رسد.

همچنین ۹۲٪ از جستجوهای انجام شده در جهان توسط موتور جستجوی شرکت گوگل انجام می‌شود. پس از گوگل به ترتیب Bing، Yahoo، Yandex، ‌Baidu، DuckDuckGo، Sogou و سایر موتورهای جستجو هستند.

مرورگر گوگل کروم نیز با حدود ۶۴٪ بیشترین مرورگر وب مورد علاقه جهان است که تقریباً دو سوم ترافیک وب را در همه دستگاه‌ها به خود اختصاص داده است. پس از آن به ترتیب مرورگرهای Safari، Firefox، Samsung Internet، Microsoft Edge، Opera و سایر مرورگرها ترافیک و مرور اینترنت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

البته آمارهای جهانی نشان می‌دهد که شرکت گوگل به طور متوسط حدود ۱.۶ دهم سهم خود در جستجو را از دست می‌دهد. همچنین حدود ۲٪ در سال از ترافیک ایجاد شده در دستگاه‌های android را نیز از دست داده است و این نشان می‌دهد که در چند سال گذشته تا حدی افت کرده است. ولی این داستان در Youtube کاملا متفاوت است! به طوری که این شرکت که متعلق به شرکت گوگل است، رشد ۶ برابری را در یک سال گذشته تجربه کرده است! در سطح جهانی ۲۳ ساعت وقت مردم در ماه در یوتیوب سپری می‌شود که ۷۰٪ از آن از طریق گوشی تلفن همراه است.

پرسش و پاسخ‌های متداول
مجموعه اقدامات انجام شده بر روی یک وب سایت که منجر به دیده شدن آن در نتایج صدر نتایج جستجوی گوگل بر اساس کلمات کلیدی مورد نظر ما شود، سئو یا Search Engine Optimization گفته می‌شود.
تصاویر
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

همیشه اطلاعات خود را با  اخبار فناوری اطلاعات به روز نگه دارید...

امروزه به هر جا که نگاه می‌کنیم حضور پر رنگ فناوری اطلاعات و دانش انفورماتیک را حس می‌کنیم. حتی در کشورهای جهان سوم که در برخی از مناطق آن حتی آب آشامیدنی و بهداشت مناسب وجود ندارد، گوشی تلفن همراه و اینترنت وجود دارد! همین موضوع اهمیت طراحی وب‌سایت‌های پیشرفته و استفاده از سامانه‌های نرم‌افزاری کاربردی و یکپارچه تحت وب (ERP)، اپلیکیشن‌ها و... را بیش از پیش نمایان می‌کند.
اطلاع از آخرین اخبار و مقالات مرتبط با این حوزه، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی ما داشته باشد. این کار می‌تواند موجب پیشرو ماندن کسب و کار شما شود. از این رو، تلاش کرده‌ام علاوه بر افزودن بخش‌های آموزشی کاملا رایگان که در بسیاری از سایت‌های دیگر برای هر جلسه از آن صدها هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند، اطلاعات به روزی هم در حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی جمع آوری کرده و در این بخش منتشر کنم. امیدوارم از این اطلاعات برای رشد کسب و کار خود ایده‌های خوبی بگیرید و آن را به نحوی موثر در کار خود پیاده سازی کنید.

آرمین رحیمیان . بنیانگذار کارگزاران تجارت الکترونیک ایران

فناوری اطلاعاتآرمین رحیمیانکار تیمی

این صفحه را به دوستان خود معرفی کنید

با به اشتراک گذاری این صفحه، یک فرصت خوب به دوستان خود هدیه می‌دهید
Empty
Click + to add content