PWA چیست؟ هر آنچه باید درباره "برنامه‌های وب پیشرفته" بدانید
 

PWA چیست؟ هر آنچه باید درباره "برنامه‌های وب پیشرفته" بدانید

تا به حال فکر کرده‌اید که اگر قابلیت‌های یک اپلیکیشن موبایل را همرمان با قابلیت‌های یک وب‌سایت داشت چه نتیجه‌ای حاصل می‌شد؟ نتیجه آن Progressive Web Application یا PWA یا "برنامه‌های وب پیشرفته" می‌شد که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم!
شنبه، 11 دی 1400 | Article Rating

اگر اکنون در حال مطالعه این مقاله هستید، به احتمال زیاد مدام درباره کلمه "PWA" شنیده‌اید و شاید بخواهید بیشتر در مورد معنای واقعی این کلمه بدانید.

خوب، به جای خوبی رسیدید چون در این مقاله و چند مقاله بعدی اطلاعات زیادی در مورد «برنامه وب پیشرو» یا Progressive Web Application در اختیار شما قرار می‌دهم.

PWA چیست؟

PWA مخفف Progressive Web Application به معنای «برنامه وب پیشرو» است. این اصطلاح برای اولین بار توسط گوگل در سال 2015 معرفی شد. طبق گفته Pete LePage (پیت لی پیج)  Google Developer Advocate، بخش "پیشرو" یا Progressive را می توان این گونه توضیح داد: «همانطور که کاربر به تدریج با برنامه ارتباط برقرار می کند، برنامه قدرتمندتر و قوی تر می‌شود!».

دقت کنید که برنامه‌های کاربردی وب پیشرو یا PWAها همچنان وب سایت هستند نه اپلیکیشن ولی به لطف فناوری‌های مدرن وب، آنها بسیار سبک و سریع و البته بسیار شبیه به یک اپلیکیشن موبایل شده‌اند. در واقع کاربران وب اپلیکیشن‌های کاربردی و پیشرفته را در مرورگر خود همچون وب‌سایت‌های معمولی از طریق آدرس URL آن وب سایت جستجو می‌کنند، درست مانند هر وب‌سایت دیگر. اما بلافاصله پس از ورود به PWA، حس تجربه استفاده از «اپلیکیشن موبایل» را مستقیماً در مرورگر خود و بدون نیاز به نصب و دانلود آن اپلیکیشن دریافت می‌کنند. استفاده از یک اپلیکیشن بدون دانلود و نصب؟! چقدر باحاله!

استفاده از یک "اپلیکیشن موبایل" لزوما به این معنی نیست که آن را در گوشی خود دانلود و نصب کرده باشید. و استفاده از وب اپلیکیشن‌ها (PWA) در تلفن همراه به معنی محدود بودن آن‌ها نیست. شما می‌توانید از وب اپلیکیشن‌های پیشرفته علاوه بر موبایل بر روی دسکتاپ و تبلت نیز استفاده کرد. در واقع، بگذارید یک حقیقت را به شما بگویم! شما احتمالا قبلاً مکرراً از PWA بدون این که متوجه شده باشید استفاده کردید! اگر تا به حال از Instagram، Pinterest یا Tinder را در لپ تاپ خود باز و استفاده کرده باشید، در واقعا باید بدانید که شما با برخی از موفق ترین پذیرندگان PWA در وب مواجه شده اید و از وب اپلیکیشن‌های بسیار پیشرفته استفاده کرده‌اید.

چگونه می توان فهمید که یک وب سایت PWA است؟

خوب، برای تشخیص دقیق این که این یک وب‌سایت معمولی است یا یک PWA باید یک توسعه دهنده وب باشید. یا اگر نیستید شاید نتوانید با دقت و اطمینان کامل تشخیص بدهید که این سایت چگونه سایتی است؟ چون باید کدهای منبع سایت را باز کرده و بررسی نمایید. البته هیچ راه مشخصی برای شما وجود ندارد که دقیقاً بگویید آیا یک وب سایت بر اساس فناوری PWA ساخته شده است یا خیر.

همانطور که گفته شد تشخیص این کار دقیق نیست ولی چند ترفند وجود دارد می تواند نشانه هایی از PWA بودن یک وب سایت را به شما نشان بدهد اگر چه نتیجه قطعی و دقیقی را حاصل نمی‌کند.

وب سایت تک صفحه‌ای

این ساده ترین راه برای تشخیص این است که آیا یک وب سایت ممکن است PWA باشد یا خیر. در واقع این تشخیص بر اساس ماهیت PWA است:

وب اپلیکیشن‌های پیشرفته از نظر فنی یک وب سایت تک صفحه ای هستند. البته منظور ما این نیست که وب سایت ساخته شده بر اساس PWA فقط یک صفحه دارد. بلکه این بدان معناست که رویداد فراخوانی و نمایش صفحه اولیه، فقط یک بار اتفاق می‌افتد، و آن زمانی است که کاربر در ابتدا وارد وب سایت شده و اولین صفحه برای نمایش به او بارگذاری می‌شود. از آن پس به بعد تمام بارگذاری های صفحه توسط جاوا اسکریپت مدیریت می شود. این در حالی است که در وب سایت های معمولی هر تغییر صفحه باعث بارگیری مجدد کل کدها و محتوای صفحه همراه با کل منبع HTML آن می شود.

وب اپلیکیشن‌ها چطور کار می کنند؟

خوب، بسیار ساده: به برگه فعال مرورگر خود نگاهی بیندازید. اگر سایت یک PWA است، وقتی صفحه را تغییر می‌دهید، سایت دوباره بارگیری نمی‌شود، به این معنی که صفحه مرورگر شما هرگز رفرش و به روز رسانی مجدد نمی‌شود تا کل اطلاعاتی که یک بار دریافت کرده بود را مجدد بارگذاری نماید.

برای مثال همین وب سایت یا وب‌سایت نیویورک تایمز یک وب‌سایت معمولی است و قطعا PWA نیست.

ولی برای مشاهده وب سایت PWA می‌توانید به وب سایت فروشگاه عطر شقایق مراجعه کنید که توسط ما طراحی و تولید شده است.

سرعت فراخوانی وب اپلیکیشن گاهی به کسری از ثانیه می‌رسد که این به عوامل مختلفی بستگی دارد. همچون سرعت وب‌سرویس‌های متصل به آن، سرعت پردازش و حجم اطلاعات، محل فراخوانی اطلاعات و فاصله آن از سرور، کیفیت سرور و همچنین کیفیت خط اینترنت شما.

فناوری بی‌نظیری که در طراحی وب اپلیکیشن‌های پیشرفته وجود دارد این است که وقتی صفحات را تغییر می دهید، سایت دوباره بارگیری نمی شود! در واقع از نظر فنی شما فقط در تمام مدت در یک "صفحه" می مانید. به همین دلیل است که صفحات PWA بسیار سریع و روان بارگذاری می شوند. در برخی از انواع وب اپلیکیشن تمامی صفحات در اولین بازدید از سایت از قبل بارگذاری شده و پس از آن بسته به درخواست شما به شما تحویل داده می شوند. در این نوع از وب اپلیکیشن‌ها دیگر آنها به سرعت اینترنت شما وابسته نخواهند بود و حتی می توانند به صورت آفلاین کار کنند!

برنامه های وب پیشرفته چه کاری می توانند انجام دهند؟

در تاریخی که این مقاله را نوشتم، PWA می‌توانست بسیاری از کارهایی را که قبلاً فقط توسط اپلیکیشن‌های Native انجام می‌دهد را انجام دهد. این امکانات شامل دسترسی به عملکردهای سطح دستگاه مانند دوربین و میکروفون، GPS، حالت آفلاین، بلوتوث، NFC، اسپیچ، تشخیص عمودی و افقی، صدا و تصویر، چند لمسی،دسترسی به فایل و بسیاری موارد دیگر است. برای دریافت نمای کلی از توانایی های PWA، می توانید به وب‌سایت WhatPWAcanDo.today نگاهی بیندازید .

 
PWA چه کارهایی انجام می‌دهد
 

چرا ما نیاز به استفاده از PWA یا برنامه وب پیشرفته داریم؟

برنامه‌های وب پیشرفته فناوری است که شما را رقابت با سایرین در هر دو خوزه ول سایت و اپلیکیشن موبایل جلوتر نگه می‌دارد! جالب این که این اتفاق در همه پلتفرم‌ها رخ می‌دهد، یعنی از پلتفرم ویندوز گرفته تا بازارهای اصلی برنامه‌ها مانند فروشگاه Google Play و Apple store و.... با توجه به این موارد، پیش‌بینی می‌شود که آینده اینترنت نسخه‌های پیشرفته‌تری از PWAها باشند که هر روز در حال تکامل هستند.

جدول زیر نشان می‌دهد که چرا باید از PWA استفاده کنید!

قابلیت‌ها اپلیکیشن موبایل وب‌سایت معمولی وب اپلیکیشن پیشرو (PWA)
امکان استفاده آفلاین
سیستم پیام‌رسانی
افزودن آیکون در موبایل
قابلیت استفاده تمام صفحه
اندکس شدن توسط موتورهای جستجو
قابل استفاده در همه پلتفرم‌ها
بدون نیاز به دانلود و نصب
بدون نیاز به به‌روزرسانی
تصاویر
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

همیشه اطلاعات خود را با  اخبار فناوری اطلاعات به روز نگه دارید...

امروزه به هر جا که نگاه می‌کنیم حضور پر رنگ فناوری اطلاعات و دانش انفورماتیک را حس می‌کنیم. حتی در کشورهای جهان سوم که در برخی از مناطق آن حتی آب آشامیدنی و بهداشت مناسب وجود ندارد، گوشی تلفن همراه و اینترنت وجود دارد! همین موضوع اهمیت طراحی وب‌سایت‌های پیشرفته و استفاده از سامانه‌های نرم‌افزاری کاربردی و یکپارچه تحت وب (ERP)، اپلیکیشن‌ها و... را بیش از پیش نمایان می‌کند.
اطلاع از آخرین اخبار و مقالات مرتبط با این حوزه، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی ما داشته باشد. این کار می‌تواند موجب پیشرو ماندن کسب و کار شما شود. از این رو، تلاش کرده‌ام علاوه بر افزودن بخش‌های آموزشی کاملا رایگان که در بسیاری از سایت‌های دیگر برای هر جلسه از آن صدها هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند، اطلاعات به روزی هم در حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی جمع آوری کرده و در این بخش منتشر کنم. امیدوارم از این اطلاعات برای رشد کسب و کار خود ایده‌های خوبی بگیرید و آن را به نحوی موثر در کار خود پیاده سازی کنید.

آرمین رحیمیان . بنیانگذار کارگزاران تجارت الکترونیک ایران

فناوری اطلاعاتآرمین رحیمیانکار تیمی

این صفحه را به دوستان خود معرفی کنید

با به اشتراک گذاری این صفحه، یک فرصت خوب به دوستان خود هدیه می‌دهید
Empty
Click + to add content