مایکروسافت رسما امروز ۱۳ مهر ۱۴۰۰ نسخه ویندوز ۱۱ را منتشر کرد
 

مایکروسافت رسما امروز ۱۳ مهر ۱۴۰۰ نسخه ویندوز ۱۱ را منتشر کرد

با ویندوز ۱۱ (Windows 11)؛ نسل بعدی سیستم عامل مایکروسافت آشنا شوید. در این مقاله که به مناسبت انتشار نسخه جدید ویندوز منتشر می‌شود از ویژگی‌های ویندوز ۱۱ سخن می‌گوییم.
ﺳﻪشنبه، 13 مهر 1400 | Article Rating

تنها سه ماه پیش بود که شرکت مایکروسافت جدیدترین به‌روزرسانی سیستم عامل ویندوز ۱۰ را به نام نسخه 21H1 عرضه کرد؛ اما امروز با عرضه نسخه ویندوز ۱۱ (Windows 11) کاربران ویندوز با اتفاق بسیار بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتری روبرو شده اند!

محصول ویندوز شرکت مایکروسافت هم اکنون بیش از یک میلیارد و سی صد میلیون نسخه فروخته است و این تعداد کاربران ویندوز پس از شنیدن خبر انتشار نسخه جدید آن یعنی ویندوز ۱۱ از زبان ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت، که در کنفرانس بیلد مایکروسافت برای توسعه‌دهندگان که ۲۵ ماه می ۲۰۲۱ (۴ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شد، منتظر این لحظه هیجان انگیز بوده‌اند. 

از امروز مایکروسافت این نسخه جدید از ویندوز را در اختیار کاربران دستگاه‌های مجهز به ویندوز ۱۰ واجد شرایط قرار می‌دهد. از سوی دیگر کامپیوترهای جدید نیز به صورت پیش فرض با این سیستم عامل از راه می‌رسند.

ویندوز ۱۱ از طراحی تازه‌ای بهره می‌برد و ویژگی‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته یکی از قابلیت‌های مهم یعنی پشتیبانی از اپ‌های اندرویدی امروز در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد و برای استفاده از این ویژگی باید منتظر آپدیت‌های بعدی ویندوز ۱۱ بود. ولی مایکروسافت قول داده است که از اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز ۱۱ پشتیبانی کند!


ویدئوی رسمی معرفی ویندوز ۱۱ توسط شرکت مایکروسافت

 
 

ویژگی‌ها و تجربه کاربری جدید در ویندوز ۱۱

زمانی که اولین ویدئو از نصب ویندوز ۱۱ منتشر شد این طور به نظر رسید که پروژه‌ای که قرار بود مایکروسافت برای تغییر ظاهری ویندوز ۱۰ از آن به عنوان Windows 10X یا همان Windows Sun Valley استفاده کند را در قالب نسخه کاملا جدید منتشر کرده است. البته «ویندوز سان ولی» صرفا یک تغییر کاربری و ظاهری در ویندوز ۱۰ بود. در واقع ویندوز ۱۰ ایکس (Windows 10X) قرار بود تحت پروژه سان ولی، ظاهر ویندوز را مانند سیستم‌عامل‌های مک و کروم و آیپد تغییر شکل دهد تا همچون رقبا ظاهری مدرن و نوآورانه داشته باشد ولی بعد از تاخیر طولانی به دلیل همه گیری ویروس کرونا در نهایت به انحلال این پروژه انجامید. تا به امروز که سر و کله آن در ویندوز ۱۱ پیدا شده است.

در زمینه تجربه کاربری مواردی همچون تایپ صوتی، کیبورد لمسی مدرن‌تر با اندازه بهتر برای کلیدها، صداها، رنگ‌ها، انیمیشن‌ها و فونت‌ها و در نهایت آیکون‌های جدید به طور کامل بهینه سازی شده و شکلی مدرن و زیباتر به خود گرفته است. منوی استارت شناور، فهرست پرش (jump list) شناور در نوار ابزار، گوشه‌های گرد شده ویندوزها و منوها و همچنین ظاهری جدید برای مرکز عملیات که شامل اسلایدر می‌شود و تغییرات ظاهری و عملکردی دیگر همگی از ویژگی‌هایی بود که در نسخه ویدوز سان ولی در حال پیاده سازی بودند.

ویژگی جذاب دیگری که سال‌ها است توسط گوشی‌های تلفن همراه پشتیبانی می‌شود و همه انتظار داشتند که مایکروسافت هم از این ابزار مهم در نرم‌افزار خود استفاده کند، نمایش میزان مصرف باطری توسط برنامه‌های مختلف نصب شده روی ویندوز بودند که در این نسخه عرضه شده است. در کل مایکروسافت توجه ویژه‌ای به تغییر شکل ظاهری و مدرن کردن ویندوز ۱۰ پرداخته و حس بهتری به کاربر هنگام استفاده از ویندوز منتقل می‌کند. از لحاظ ظاهری، بزرگ‌ترین تغییرات در مورد نوار ابزار اتفاق افتاده است. مایکروسافت آیکون‌های اپلیکیشن‌ها را در این ناحیه متمرکز کرده، ناحیه اعلانات را تمیزتر کرده و دکمه استارت و منو جدیدی را برای ویندوز ۱۱ در نظر گرفته است.


تغییرات مایکروسافت استور در ویندوز ۱۱

یکی دیگر از تغییراتی که همزمان با ارائه نسخه ۱۱ ویندوز انجام شد، تغییرات مایکروسافت استور در ویندوز ۱۱ است. شاید بتوان مهم‌ترین به‌روزرسانی فروشگاه ویندوز را تغییر سیاست مایکروسافت در قابل توسعه‌دهندگان دانست. اکنون هر شرکتی قادر خواهد بود انواع نرم‌افزار را اعم از Win32، یونیورسال UWP و PWA در فروشگاه و در دسترس کاربران قرار دهد. همچنین امکان عدم استفاده از سیستم پرداخت پیش‌فرض مایکروسافت در دسترس است تا تمامی هزینه‌های پرداختی کاربران برای اپلیکیشن‌ها به‌صورت کامل به توسعه‌دهنده برسد.


حضور اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز ۱۱

شاید یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در فروشگاه جدید مایکروسافت که به‌لطف یکپارچه شدن فروشگاه آمازون با فروشگاه ویندوز ایجاد شده است، امکان نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز است. در واقع با یکپارچه سازی اپلیکیشن‌های ویندوز و اندروید محیط بهتری برای استفاده از ویندوز چه برای کاربران و چه توسعه دهندگان فراهم کرده است.


معرفی ویجت‌ها و فیدهای هوشمند در ویندوز ۱۱

ویندوز ۱۱ با انبوهی از قابلیت‌های جدید منتشر شده است و قطعا تجربه‌ی کاربری متفاوتی در مقایسه با ویندوز ۱۰ به شما خواهد داد. یکی از این بخش‌ها، ویجت است که طی سال‌های اخیر با به‌کارگیری در سیستم‌عامل‌های موبایل بیش ‌از پیش برای کاربران کاربردی بوده و ویندوز نیز از این ابزار جذاب بهره برده است. نکته جذاب آن این است که توسعه‌دهندگان نیز قادر به توسعه‌ی ویجت‌های مورد نظر خود و ارائه‌ی آن به کاربران از طریق همین بخش خواهند بود. بخش ویجت‌ها را صفحه‌ی شیشه‌ای بسیار زیبایی تشکیل داده که قابلیت ارائه‌ی فید سفارشی‌سازی شده مختص هر کاربر با کمک هوش مصنوعی را دارد. توسعه‌دهندگان نیز قادر به ارائه‌ی اخبار و موارد مفیدی به کاربران و تعامل با آن‌ها از طریق همین بخش هستند.

 
ویجت‌ها و فیدهای هوشمند در ویندوز ۱۱
 

اپلیکیشن Chat، پیام‌رسان پیش‌فرض ویندوز ۱۱

یکی از این قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱، اپلیکیشنی به نام «چت» (Chat) است که در واقع همان مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) است که به‌صورت از پیش نصب شده روی ویندوز ۱۱ ارائه می‌شود که به شما اجازه می‌دهد با دوستان و آشنایان خود به راحتی تماس بگیرید. امکان به اشتراک گذاری تصاویر و صدا و ... را نیز از طریق نوار ابزار ویندوز در اختیار شما قرار می‌دهد. از آنجایی که تیمز از قابلیت کراس پلتفرم پشتیبانی می‌کند، با اپلیکیشن Chat می‌توانید با هر کسی، در هرجایی و در هر پلتفرمی از جمله پی سی، اندروید یا آیفون در تماس باشید. این اپلیکیشن همچنین از قابلیت ارسال پیامک به اندروید و آیفون پشتیبانی می‌کند.

از آنجایی که اسکایپ که تاکنون به‌صورت پیام‌رسان پیش‌فرض ویندوز به حساب می‌آمد، دیگر در ویندوز ۱۱ به‌صورت از پیش نصب نشده وجود ندارد، به نظر می‌رسد قرار است با Chat جایگزین شود. قابلیت Meet Now در ویندوز ۱۰ نیز با اپلیکیشن Chat جایگزین شده و حالا به‌طور پیش‌فرض در نواز ابزار پین شده است.

حداقل مشخصات سخت‌افزاری ویندوز ۱۱

حداقل مشخصات سخت‌افزاری سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ عبارت است از:

  • پردازنده‌ی ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • ۴ گیگابایت رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی
  • نمایشگر ۹ اینچی
  • رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸
  • پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0
  • پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ و WWWDM 2.x

مهم‌ترین تغییرات فهرست بالا در مقایسه با ویندوز ۱۰، عبارت ۶۴ بیتی در پردازنده‌ی مورد نیاز است. این موضوع به‌معنای حذف نسخه‌ی ۳۲ بیتی ویندوز است. البته پشتیبانی از نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی همچنان ادامه خواهد داشت. نکته‌ی دیگر این فهرست نیاز به نمایشگر‌های حداقل ۹ اینچی است. بدین ترتیب دیگر نمی‌توان انتظار تبلت‌ یا مینی لپ‌تا‌پ‌های ۸ اینچی با سیستم عامل ویندوز ۱۱ را داشت.


معرفی برخی خدمات مرتبط با راه اندازی کسب و کار آنلاین کارگزاران تجارت الکترونیک ایران

در صورتی که مایل به معرفی خدمات طراحی سایت ما به دوستان خود هستید لطفا این صفحه را برای ایشان به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره خدمات ما در زمینه طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت شخصی، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت سازمانی با ورود به این صفحات به دست آورید. این که وب سایت مورد نظر شما از چه نوعی باشد را به ما بسپارید. بسته به امکانات و نیاز شما بهترین را برای شما انتخاب می‌کنیم. چه از نوع طراحی سایت با دی ان ان DNN (دات نت نیوک) باشد و چه از نوع طراحی سایت با وردپرس Wordpress می‌توانید از طریق صفحات مربوط به آن اطلاعات بیشتری کسب کرده و همه خدمات خود را از میزبانی وب و خرید هاست گرفته تا طراحی اپلیکیشن موبایل و آموزش طراحی سایت و سئو سایت SEO، آن را با خیال راحت به ما بسپارید. نکته قابل توجه این است که ما با هدف افزایش درآمد و رساندن شما به اهدافی که مد نظر دارید این کار را انجام می‌دهیم و این موضوع بسیار متفاوت است با این که بخواهید فقط یک سایت داشته باشید! چون هر طراحی سایتی شما را به اهداف‌تان نمی‌رساند. تخصص ما تجارت الکترونیک و راه اندازی کسب و کار آنلاین است و طراحی سایت تنها بخشی از این خدمات محسوب می‌شود. عکاسی 360 درجه از محصول و طراحی سیستم اختصاصی یکپارچه ERP و راهبری و چگونگی انجام کار برای رسیدن به درآمد آنلاین چیزی است که بسیاری از طراحان سایت نمی‌دانند. این در حالی است که هدف ما از طراحی سایت تمرکز روی به نتیجه رسیدن اهداف شما است نه طراحی سایت! کارگزار خدمات فناوری اطلاعات خود را به درستی و با دقت انتخاب کنید.

پرسش و پاسخ‌های متداول
ویندوز ۱۱ تغییرات عمده‌آی در ظاهر و رابط کاربری نسبت به ویندوز ۱۰ داشته است.ولی مهم‌ترین ویژگی‌ ویندوز ۱۱ فروشگاه جدید با پشتیبانی از اپلیکیشن های اندرویدی، قابلیت های پیشرفته گیمینگ و معرفی دوباره ویجت ها به ویندوز است.
تصاویر
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

همیشه اطلاعات خود را با  اخبار فناوری اطلاعات به روز نگه دارید...

امروزه به هر جا که نگاه می‌کنیم حضور پر رنگ فناوری اطلاعات و دانش انفورماتیک را حس می‌کنیم. حتی در کشورهای جهان سوم که در برخی از مناطق آن حتی آب آشامیدنی و بهداشت مناسب وجود ندارد، گوشی تلفن همراه و اینترنت وجود دارد! همین موضوع اهمیت طراحی وب‌سایت‌های پیشرفته و استفاده از سامانه‌های نرم‌افزاری کاربردی و یکپارچه تحت وب (ERP)، اپلیکیشن‌ها و... را بیش از پیش نمایان می‌کند.
اطلاع از آخرین اخبار و مقالات مرتبط با این حوزه، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر زندگی ما داشته باشد. این کار می‌تواند موجب پیشرو ماندن کسب و کار شما شود. از این رو، تلاش کرده‌ام علاوه بر افزودن بخش‌های آموزشی کاملا رایگان که در بسیاری از سایت‌های دیگر برای هر جلسه از آن صدها هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند، اطلاعات به روزی هم در حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی جمع آوری کرده و در این بخش منتشر کنم. امیدوارم از این اطلاعات برای رشد کسب و کار خود ایده‌های خوبی بگیرید و آن را به نحوی موثر در کار خود پیاده سازی کنید.

آرمین رحیمیان . بنیانگذار کارگزاران تجارت الکترونیک ایران

فناوری اطلاعاتآرمین رحیمیانکار تیمی

این صفحه را به دوستان خود معرفی کنید

با به اشتراک گذاری این صفحه، یک فرصت خوب به دوستان خود هدیه می‌دهید
Empty
Click + to add content